Onafhankelijke tussenpersoon populairder dan bank


Geplaatst op 06-09-2016


Huiseigenaren sluiten liever een hypotheek af via een onafhankelijke tussenpersoon dan via een bank. Een onderzoek van Vereniging Eigen Huis toont aan dat 60% van de huiseigenaren die een hypotheek heeft afgesloten via een onafhankelijke tussenpersoon hier tevreden over is. Van de huiseigenaren die hun hypotheek rechtstreeks bij een bank afsloten is slechts 48% tevreden. De reden voor de voorkeur voor een onafhankelijke tussenpersoon is dat dit contact persoonlijker en informeler is en daardoor als prettiger wordt ervaren dan het contact met een bank.

Nazorg bij afsluiten hypotheek

Huiseigenaren hebben te maken met veranderingen in hun persoonlijke situatie of er vinden wijzigingen plaats op de hypotheekmarkt. De huiseigenaar wil daarom ook graag na het afsluiten van de hypotheek op de hoogte gehouden worden van mogelijke verbeterpunten voor hun hypotheek. Bijvoorbeeld wanneer de maandlasten omlaag kunnen door een lage rente of als de wet- en regelgeving verandert en het verstandig is om hier de hypotheek op aan te passen. Een op de vier huiseigenaren geeft aan hier behoefte aan te hebben. Het verschilt echter per persoon op welke manier dit wordt gedaan.

Aandachtspunten voor nazorg hypotheek

De wensen over het contact van huiseigenaren met de hypotheekadviseur verschillen per persoon. Sommigen willen regelmatig contact, anderen hebben hier alleen incidenteel behoefte aan. De huiseigenaren houden van een persoonlijke benaderingswijze. De hypotheekadviseur moet hierin het initiatief nemen. De grootste voorkeur gaat uit naar een persoonlijke e-mail en de mogelijkheid om een online afspraak te maken (31%). Daarna ontvangt de huiseigenaar graag een persoonlijk bericht met een overzicht van mogelijkheden om de hypotheek aan te passen (25%).Het minst succesvol zijn onverwachte telefoontjes of algemene nieuwsbrieven (4%). Bij de keuze voor een hypotheekadviseur moet het hele traject, inclusief de nazorg, dus al duidelijk vaststaan zodat hier geen misvattingen over ontstaan. Hier moet volgens Vereniging Eigen Huis nog wel meer duidelijkheid in komen maar het gaat al de goede kant op. Vorig jaar was 51% van de huizenkopers tevreden over de dienstverlening. Dit jaar is dat al 55%.